امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

موفق ترین و بهترین انیمیشن ایرانی
نویسنده : donya تاریخ : پنج شنبه 25 مرداد 1403


به گفته کارشناسان هنر، تاریخچه پویانمایی در ایران به معنای امروزی آن به اواخر سال 1330 برمی گردد و در عین حال نقاشان و گرافیست های بزرگی چون نورالدین زرین کلک، فرشید مقالی، نفیسه ریاحی، اکبر صادقیه و مرتضی در این عرصه حضور داشتند. مامیز به این هنر پیوست. سال 1350 نقطه عطفی مهم در تاریخ انیمیشن ایران محسوب می شود. سالی که آسیفا ایران با کمک نورالدین زرین‌کلک، یکی از مدرسین انیمیشن ایران افتتاح شد، در سال 1364 به دنیای آصف پیوست. جو در صنعت انیمیشن جهان

اولین انیمیشن جهان درباره شهر سوخته ایران

با توجه به تاریخ هنر، قدیمی ترین و اولین تابلوهای متحرک و تلاش برای وارد کردن حس حرکت به آن متعلق به ایران است. مدتها قبل از اینکه Ab Iorex میکی ماوس را طراحی کند. امیل کول، فانتاسماگوریا و جیمز استوارت بلکتون طرح های جادویی را خلق کردند. پیش از این، یک سفال ایرانی باستانی که در شهر برن عصر برنز کشف شده بود، نام اولین دشمن جهان را به خود اختصاص داده بود. روی این سفال ایران یک بز و یک درخت نقاشی شده است. تکرار عمدی این دو عنصر در کنار هم منجر به اولین توهم حرکت برای بشر در این صفحه شد.

کارتون قدیمی ایرانی دهه 80

تولید انیمیشن جدید در ایران در 4 بخش انیمیشن تلویزیونی، جشنواره انیمیشن، تبلیغات و انیمیشن سینمایی انجام می شود. حوزه انیمیشن در ایران بیش از هر رسانه دیگری مدیون تلویزیون است. زیرا بیشتر خاطرات بینندگان از تماشای کارتون به قاب تلویزیون اشاره دارد.

در اواخر دهه 80 کارتون های قدیمی ایرانی به عنوان انیمیشن های سریالی محبوب ایرانی شروع به تولید کردند. ساختار این سریال ها به گونه ای بود که فقط در قسمت های کوتاه می توانستند مخاطب را جذب کنند. اما این موضوع فقط برای کودکان و نوزادان نبود. گاهی اوقات علاقه و همراهی بزرگسالان برای تماشای انیمیشن های جدید و قسمت های جذاب آن ها را نیز مشاهده می کردیم.

انیمیشن شکرستان (1387)

یکی بود، یکی نبود، جز خدا نبود، استانی بود به نام شکرستون، مردمانش خوب و مهربان بودند...» تحویل این مطلب با صدای نازنین مرحوم مرتضی احمد کافی بود. . شبکه تلویزیونی برای تماشای قسمت سریال کارتونی شکریتان ثابت و بدون تغییر می ماند. محبوبیت بالای این تابلوی زیبای ایرانی باعث شده است که مردم از پیر و جوان با علاقه زیاد تصویرسازی شکرستان را دنبال کنند. ماهیت تخیلی، سنتی و طنز این کارتون های سریالی با داستان هایی برگرفته از ضرب المثل ها و افسانه های ایرانی باعث محبوبیت کارتون های شکرستان در بین مخاطبان مختلف شد. «صبا سد» و «مرکز سیما» این سریال را برای اولین بار در سال 1396 از شبکه دوم سیما پخش کردند. بابک نظری کارگردان شکرستان با ابداع بیش از 100 حرف و شخصیت در گزارش و با استفاده از روش «برش»، تصویر شکرستان را در 4 زمان مختلف برای تلویزیون ملی، جشنواره چانگوی چین، جیفونی ایتالیا، جشنواره فیلم کودکان هندوستان و ... 15 مورد دیگر) عنوانی از مجموعه کارتون های قدیمی ایرانی است.

ایکاریتو پهلوانان (1386)

سریال بازات پهلوانان به نویسندگی و کارگردانی سیاوش زرین آبادی یکی از پرطرفدارترین انیمیشن های تلویزیون ملی است. تلفیق فضای حماسی برخاسته از شخصیت «پوریایی ولی» با داستان های آموزنده و اخلاقی و تلفیق آنها با فضای تاریخی شهر خوارزم باعث محبوبیت این مجموعه انیمیشن ایرانی در بین بینندگان شد. کارتون پهلوانان در 6 فصل (70 قسمت) تولید شده است. یک واقعیت مهم و طعنه آمیز در مورد انیمیشن پهلوانان این است که در imdb پس از رای 10 از 10 توسط بیش از 100 هزار کاربر، این سریال به جمع 250 سریال تاریخی برتر از نظر کاربر می پیوندد. اما به دلیل شبهاتی که در مورد این سایت وجود داشت از لیست بهترین سریال های تاریخ جهان حذف شد و در نهایت امتیاز 9.4 از 10 را به خود اختصاص داد. انیمیشن کشتی گیران به ترکی و عربی نیز نامیده می شود.

برنامه تلویزیونی دهه 90

ظهور نسل جدیدی از هنرمندان و توجه به گیشه باعث افزایش چشمگیر تولید انیمیشن ایرانی در دهه گذشته شده است. در این دوره توجه بیشتر به بازار بین المللی و حضور موفق جشنواره در دستور کار اساتید انیمیشن ایرانی قرار گرفت.

انیمیشن ایرانی پسر دلفین

کارتون پسر دلفین محمد خیراندیش توسط تیمی متشکل از 150 تا 200 نفر طی دو سال ساخته شد. سپس موفق شد در سال 1401 عنوان پرفروش ترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی را از آن خود کند.انیمه پسر دلفین در باکس آفیس بین المللی نیز عملکرد خوبی داشت. این اثر در همان سال در 2700 سالن در روسیه اکران شد و 1.7 میلیون دلار از گیشه این کشور به دست آورد. در مجموع با یک بلیت 3 دلاری در روسیه 50 میلیارد تن درآمد اقتصادی از گیشه سینماهای این کشور ایجاد می شود. (این رقم بر اساس قیمت دلار در زمان اکران این فیلم است). البته به گفته کارگردان انیمه پسر دلفین پس از کسر هزینه های تبلیغاتی تنها 30 تا 40 درصد سود خالص حاصل از فروش پسر دلفین در روسیه به آنها می رسید. به گفته تهیه کننده اثر، 1 میلیون دلار از فروش کارتون پسر دلفین روی سکوها و تلویزیون روسیه.

پس از آن انیمیشن ایرانی پسر دلفین یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ سینمای ایران است که در عرصه بصری جایگاه ویژه ای برای کشورمان پیدا کرد. کسب جایزه «آرتک» از دیگر موفقیت های سینمای ایران است. فیلم Son of Delfini در کره جنوبی، اسپانیا، تایوان، مغولستان، اندونزی، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس اکران می شود.

انیمیشن فیلشاه ایرانی

انیمیشن فیلشاه یکی از بهترین فیلم های نسل جدید است. این اثر توانست یک میلیون و 300 هزار نفر را به سالن های نمایش بکشاند. از نظر مخاطب یکی از موفق ترین انیمیشن ها در میان محبوب ترین انیمیشن های ایران به حساب می آید. انیمیشن ایرانی فیلشاه نیز در کشورهای خارجی اکران شد. او در لبنان موفق شد بیش از 500 هزار دلار بفروشد. محبوبیت این اثر به حدی بود که همزمان با فروش 7 میلیاردی در ایران، بازی اندروید آن نیز ارائه شد. عرضه انواع لوازم التحریر، کیف، نقوش تولد، عروسک و ... از دیگر اتفاقات مثبتی است که با انیمیشن ایرانی فیلشاه در حوزه تبلیغات رخ داد.

انیمه دزدیده شده

لوپتو محصول مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره یک انیمیشن سه بعدی به کارگردانی عباس عسکری است. این قطعه با نام مستعار دنیای اسباب بازی ایران از عناصر محلی ایران و منطقه شهر کرمان ساخته شده است. لوپتو از نظر فروش داخلی 21 میلیارد تومانی در میان پرفروش ترین انیمیشن های جدید ایرانی پس از پسر دلفین در رتبه دوم قرار دارد.

شرکت در دهمین دوره جشنواره جهانی کودکان استانبول، جشنواره سیرا در بولیوی و جشنواره کودکان در هند از موفقیت های بین المللی این اثر است. انیمیشن لوپتو علاوه بر اینکه توانست جایزه بهترین فیلم انیمیشن را از احمدآباد هند به دست آورد. همچنین موفق به دریافت گواهی طلای بهترین دستاورد فنی-هنری در بخش بین المللی از جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ایران شد. طبق آمار برای ساخت این انیمیشن سینمایی ایرانی 10 میلیارد تومان هزینه شده است.

انیمیشن سینمایی ایران بنیامین

در سال 1396 گروهی از هنرمندان کاشانی به سرپرستی محسن عنایت موفق شدند در 90 دقیقه کارتون بنیامین را بسازند. از جمله موفقیت های قابل توجه این انیمیشن می توان به حضور متعدد در جشنواره های بین المللی اشاره کرد. از جمله دستاوردهای انیمیشن بنیامین می توان به جایزه بهترین فیلم بین المللی و جایزه بهترین شخصیت در جشنواره بین المللی انیمیشن کوتو 2021، نامزدی جایزه بهترین فیلم بین المللی در جشنواره فیلم کینگستون جامائیکا 2021 و شرکت در جشنواره فیلم زوما در نیجریه اشاره کرد. .

فیلم بنیامین برنده تندیس تجلی اراده ملی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد. همچنین در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ممکن است جایزه بهترین فیلم ایرانی را از آن خود کند.

ساخت یک انیمیشن ایرانی کوچک

ساخت فیلم های کوتاه توسط هنرمندان همیشه یک فرآیند آزمون و خطا در این زمینه بوده است. علاقه مندان به بخش فیلم می توانند داستان ها و ژانرهای مورد علاقه خود را به صورت کوتاه ارسال کنند. همچنین راهی برای ماندن در عرصه تولید حرفه ای فیلم پیدا کنید. این امر علاوه بر کمک به گسترش تولید، امکان شرکت در جشنواره های معروف داخلی و خارجی را نیز به آنها می دهد. که در نهایت منجر به ایجاد مشاغل حرفه ای برای آنها می شود.

مثلا پدر انیمیشن ایران، دکتر. نورالدین زرین‌کلک توانست در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کند که به‌خاطر تهیه‌کنندگی بسیاری از فیلم‌های انیمیشن از جمله دنیای دیوانه دیوانه (1354) شناخته می‌شود. این چالش مسیری روشن و موفق را برای او و انیمیشن ایرانی رقم زد. بسیاری از هنرمندان و مروجین جوان ایرانی برای رسیدن به آرزوهای خود این مسیر را طی کرده اند. امیدوارم در آینده نزدیک صنعت انیمیشن ایران را بیش از این پیش ببرند.



بهترین سرمایه گذاری در ایران کدام است؟
نویسنده : donya تاریخ : جمعه 19 مرداد 1403

بسیاری از افراد فکر می‌کنند سرمایه گذاری با پول کم و به‌خصوص در ایران امری غیرممکن است، چراکه تصور می‌کنند برای کسب بازدهی‌ بالا، باید مبالغ بالایی هم در دسترس داشت. اما در عصر حاضر که بازارها و ابزارهای مالی جدید روز به روز در حال گسترش هستند، حتی با چندصد هزار تومان هم می‌شود سود بالایی به‌دست آورد.

به یاد داشته باشید که سرمایه ‌گذاری فرآیندی زمان‌بر است و نباید در یک بازه زمانی کوتاه انتظار کسب سودهای کلان داشته باشید و ارزش سرمایه گذاری با گذشت زمان مشخص می‌شود. پس بهتر است سعی کنید در سرمایه‌ گذاری خود، واقع‌بین و صبور باشید. مهم نیست سرمایه شما چقدر باشد، مهم این است که قصد خود را از سرمایه گذاری بدانید و حواستان به این نکته باشد که هیچ روش یک شبه و معجزه‌آسایی برای تبدیل سرمایه کم شما به یک پول هنگفت وجود ندارد.

سرمایه گذاری با پول کم چگونه امکان‌پذیر است؟


بازار سرمایه و سرمایه گذاری غیرمستقیم بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم به حساب می‌آید. افراد سرمایه ‌گذار می‌توانند با هر درجه ریسک‌پذیری در بازار سرمایه با پول کم سرمایه‌گذاری کنند. اما سوال اینجاست که بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم چیست؟ اگر تخصص و زمان کافی برای سرمایه‌ گذاری را دارید، می‌توانید به صورت مستقیم در بازار سرمایه، سرمایه ‌گذاری کنید. ولی پیشنهاد ما برای سرمایه‌ گذاری با پول کم در بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه ‌گذاری است.

نکات مهم سرمایه گذاری در ایران
برای اینکه بتوانید بهترین سرمایه‌ گذاری را آن هم با پول کم انجام دهید، باید قبل از هرچیزی، به چند نکته مهم توجه کنید؛ نقدشوندگی سرمایه، اهداف سرمایه گذاری، میزان تحمل ریسک و در نهایت هم سن سرمایه گذار بسیار مهم است.

انواع سرمایه گذاری در ایران
سرمایه گذاری در ایران انواع مختلفی دارد که در ادامه آن را نام می‌بریم:

خرید زمین و مسکن
از آنجایی که قیمت مسکن و هزینه‌های ساخت و ساز آن بالاست، بی‌شک خرید آن هم به سرمایه زیادی نیاز دارد. درضمن، زمین و مسکن قابلیت نقدشوندگی پایینی دارند و بازار شفافی برای خرید و فروش آنها وجود ندارد. جدا از اینها مواردی مانند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، رشد ناهمگون قیمت مسکن و زمین در شهرها و مناطق مختلف، سیاست‌های کلان مثل میزان پرداخت وام و پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند مسکن مهر و مسکن ملی نیز از جمله پارامترها و ریسک‌های تاثیرگذاری است که باید به هنگام سرمایه گذاری به آنها توجه کرد.

خرید سکه و طلا
سرمایه گذاری در طلا برخلاف مسکن با مبالغ بسیار کمتری هم امکان‌پذیر است و نقدشوندگی بالاتری نیز دارد. اما ریسک اصل یا تقلبی بودن طلا و سکه، ریسک و هزینه نگهداری آن در محلی امن، وابستگی به قیمت جهانی طلا و نرخ ارز از جمله مواردی است که سرمایه گذاران باید همواره به آن توجه کنند.

خرید خودرو
برخلاف کشورهای توسعه یافته دنیا، در ایران خودرو هم یک کالای سرمایه‌ای به‌حساب می‌آید. مقایسه‌ی قیمت خودرو با چند سال قبل، حاکی از افزایش قیمت غیرقابل تصور آن است. اما خب، عواملی همچون محدودیت در خرید به‌قیمت خودرو از کارخانه، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، هزینه‌های بیمه و عوارض، ریسک پیشرفت تکنولوژی، نااطمینانی نسبت به واردات خودروهای خارجی در آینده و نقدشوندگی کمتر نسبت به طلا و سکه، بسیاری از مردم را از سرمایه گذاری در بازار خودرو فراری می‌دهد.

 

سپرده‌های بانکی
از نظر خیلی از افراد، بهترین نوع سرمایه گذاری همان سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی است. خبر بد آنجاست که متاسفانه طی سالیان گذشته، سود بانکی بسیار کمتر از میزان تورم بوده. در نتیجه سپرده‌های بانکی در حفظ قدرت خرید و ارزش پول کارآمد نبوده‌اند.

خرید دلار و سایر ارزهای رایج
بسیاری از مردم، بهترین روش سرمایه گذاری را در خرید ارزهای خارجی می‌دانند. اما بازار ارز یک بازار پرریسک و پرنوسان است. درضمن، پارامترهای بسیار زیادی مثل روابط خارجی، واردات و صادرات، سیاست‌های دولتی و سیاست‌های کلی بانک مرکزی بر آن تاثیرگذار است. از آن طرف هم، ممکن است در شرایط خاص محدودیت‌های خرید و فروش ارزهای محبوب مانند دلار و یورو بیشتر شود و نگهداری تعداد زیاد آنها تخلف از قانون به‌شمار بیاید.

صندوق‌های سرمایه گذاری
حالا یکی از راه‌های سرمایه گذاری با پول کم در ایران، سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه است. این صندوق‌ها تحت نظارت افراد خبره و کارشناسان بورسی هستند که سرمایه‌های کوچک‌تر را جمع‌آوری کرده و با مبلغی زیاد آن را در بازار سرمایه به گردش درمی‌آورند. کارمزد خرید و فروش صندوق، از معامله سهام کم‌تر است. این صندوق‌ها معمولا ضامن نقدشوندگی دارند که این یعنی در زمان رکود بازار باز هم می‌شود به سرمایه دسترسی داشت و سرمایه‌گذار هر زمان که اراده کند، می‌تواند پول خود را از این صندوق‌ها خارج کند.

بورس
یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته سرتاسر دنیا، سرمایه گذاری در بورس و خرید و فروش سهام شرکت‌ها است. در ایران هم بازار بورس به عنوان یکی از بازارهای اصلی سرمایه‌پذیر، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده‌است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است بازار بورس هم مثل سایر بازارها بعضی اوقات رکود کند، اما تجربه نشان داده که سرمایه گذاری در بازار سرمایه در طولانی مدت بازدهی مناسب‌تری نسبت به سایر روش‌های سرمایه گذاری داشته‌است. در نهایت هم، سرمایه‌ گذاری و خرید و فروش مستقیم در بورس فقط وقتی گزینه بسیار خوبی است که شما اطلاعات و تجربه کافی از این بازار و نحوه‌ی خرید و فروش داشته باشید. در غیر این صورت، ریسک سرمایه ‌گذاری در این بازار خیلی بالاست.

 

ختم کلام

فرصت‌های سرمایه گذاری مختلفی در ایران وجود دارد که هر کدامشان در دوره‌های خاصی از زمان پرسودترین سرمایه گذاری در ایران به‌حساب می‌آمدند. برای سرمایه گذاری‌های بلند مدت، بازار بورس و صندوق‌های سرمایه گذاری گزینه‌های بهتری هستند. اما حالا با کوتاه‌تر شدن دوره‌های سرمایه گذاری، انتخاب بهترین موقعیت سرمایه گذاری هم وابستگی بیشتری به شناسایی جریان تورم دارد.

در سال گذشته برخلاف اینکه همه تصور می‌کردند سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی بازدهی کمتری نسبت ‌به سایر بازارهای مالی داشته باشند، دقیقا عکس این قضیه اتفاق افتاد. سرمایه‌ گذاری در این بازارها باتوجه ‌به ریسک حداقلی آنها در انتهای سال، توانست شرایط بهتری نسبت ‎به سایر بازارهای مالی داشته باشد و نسبت ‌به برخی از بازارها سود بیشتری را برای سرمایه‌گذاران خود به‌ ارمغان بیاورد. اگر در سال پیش‌رو قصد سرمایه ‌گذاری در بازارهای مالی ایران را دارید، یادتان باشد بهترین کار این است که سرمایه خود را بین بازارهای مختلف تقسیم کنید.

 نمایش بیشتر: https://econome.ir/best-investment-plan-in-iran/



آهنگ جدید آرمین زارعی به نام «من که میدونم هنوز واسه تو فرق دارم»
نویسنده : donya تاریخ : جمعه 12 مرداد 1403

متن آهنگ آرمین زارعی من که میدونم هنوز واسه تو فرق دارم

ﺣﺎﻟﺎ ﻫﻰ ﺑﺮو ﺑﻴﺎ ﺻﺪ ﺑﺎرم
ﻫﺮ ﭼﻰ ﻣﻴﺨﻮای ﺑﮕﻮ درﺑﺎرم
ﺑﮕﻮ ﺑﺪ ﺑﻮدش اﺧﻠﺎﻗﻢ
اﺻﻠﺎ ، ﺑﻠﺎک ﻛﻦ ﻫﻤﻪ ﺧﻄﺎﻣﻢ
ﻣﻦ ﻛﻪ ﻣﻴﺪوﻧﻢ ﻫﻨﻮز واﺳﻪ ﺗﻮ ﻓﺮق دارم
ﻫﻨﻮز ﺑﻐﻞ اﺳﻤﻢ ﻳﻪ ﻗﻠﺐ دارم
ﻫﻨﻮزم ﺑﻌﺪ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﻢ
ﻣﻦ ﻣﻴﺪوﻧﻢ دﻟﺖ ﻣﻴﺸﻪ ﺗﻨﮓ واﺳﻢ
ﻫﻨﻮزم آﻣﺎرﺗﻮ دارم رﻳﺰ
ﻓﻜﺮ ﻧﻜﻦ ﺣﻮاﺳﻢ ﺑﻬﺖ واﻗﻌﺎ ﻧﻴﺴﺖ
راﺳﺘﺶ ﻧﺒﻮد ﺗﻮ اﺻﻠﺎ راﺣﺖ ﻧﻴﺴﺖ
ﺗﻮﻳﻰ ﻛﻪ ﻫﺮ دﻗﻴﻘﺘﻮ ﺑﻮدی ﺑﺎ ﻣﻦ ﻓﻴﻜﺲ
ﺑﻌﺪ ﺗﻮ زﻧﺪﮔﻰ ﻫﻴﭽﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﻮش
ﻫﻨﻮز وﻳﺴﺎﺗﻮ ﻣﻴﺪم ﻣﻦ ﺗﻮ ﭘﻰ وی ﮔﻮش
ﻫﻨﻮز ﻫﻤﻪ ﻣﻴﮕﻦ ﺑﻌﺪ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ وﻗﺖ
ﭼﺮا ﭘﻴﮕﻴﺮی ﻣﮕﻪ ﭼﻰ دﻳﺪی ﺗﻮﺷ؟
ﺑﮕﻮ ﻣﮕﻪ اﻳﻦ آدم ﺟﺎﻳﻰ ﺳﺮش ﺑﺮﮔﺸﺖ
ﻣﮕﻪ ﺣﺮص ﺧﻮردم ﺳﺮت ﻛﻢ ﻣﻦ
ﻣﮕﻪ ﻳﺎدم ﻣﻴﺮه ﺧﺐ
روزی ﻛﻪ وﺳﺎﻳﻠﺎﺗﻮ ﺧﻮدم ﺟﻤﻌﺶ ﻛﺮدم
ﻣﮕﻪ ﺷﺪ ﺟﺎﻳﻰ اﺳﻤﺖ ﺑﻴﺎد و
ﻧﺮه ﺑﺎﻟﺎ ﺗﭙﺶ ﻗﻠﺒﻢ
ﻣﻦ ﻫﻤﻪ ﻛﺎراﻣﻮ واﺳﻪ ﺗﻮ ﺧﻮﻧﺪم
از ﺻﺪاﻣﻮ داری ﺑﮕﻴﺮ ﺗﺎ دﻣﺶ ﮔﺮﻣﻢ
ﺣﺎﻟﺎ ﻫﻰ ﺑﺮو ﺑﻴﺎ ﺻﺪ ﺑﺎرم
ﻫﺮ ﭼﻰ ﻣﻴﺨﻮای ﺑﮕﻮ درﺑﺎرم
ﺑﮕﻮ ﺑﺪ ﺑﻮدش اﺧﻠﺎﻗﻢ
اﺻﻠﺎ ، ﺑﻠﺎک ﻛﻦ ﻫﻤﻪ ﺧﻄﺎﻣﻢ
ﻣﻦ ﻛﻪ ﻣﻴﺪوﻧﻢ ﻫﻨﻮز واﺳﻪ ﺗﻮ ﻓﺮق دارم
ﻫﻨﻮز ﺑﻐﻞ اﺳﻤﻢ ﻳﻪ ﻗﻠﺐ دارم
ﻫﻨﻮزم ﺑﻌﺪ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﻢ
ﻣﻦ ﻣﻴﺪوﻧﻢ دﻟﺖ ﻣﻴﺸﻪ ﺗﻨﮓ واﺳﻢ
ﺑﺎ اﻳﻦ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﻰ ﺗﻤﻮﻣﻪ ﺑﺮام
وﻟﻰ ﻧﺸﺪ ﻛﻪ از ﻓﻜﺮ ﺗﻮ درام
ﺑﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﻰ ﺗﻤﻮﻣﻪ ﺑﺮام وﻟﻰ ﻧﺸﺪ ﻛﻪ از ﻓﻜﺮ ﺗﻮ درام
اون روزا داغ ﺑﻮدم ﻧﻔﻬﻤﻴﺪم ﭼﻰ ﺷﺪ وﻟﻰ ﺧﺐ اﻟﺎن
راﺳﺘﺸﻮ ﺑﺨﻮای ﻛﺪرم ﻳﻪ ﻧﻤﻪ ﺑﻌﺪ ﺗﻮ ﺻﺎف ﻧﺸﺪ دﻟﻪ ﺑﺮا ﻫﻤﻪ
اون اواﺧﺮ اﻧﻘﺪر ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺳﺎﺧﺘﻰ ﺗﺎ آﺑﺮوم ﺟﻠﻮ ﻫﻤﻪ ﺑﺮه ﺑﺎﻟﺎﺧﺮه
ﻣﺎ رو ﺑﺎش دﻟﻮ ﺑﻪ ﻛﻰ ﺧﻮش ﻛﺮدﻳﻢ ﭼﻰ ﺷﺪ ﭼﺮا ﻳﻬﻮ ﺷﺪ ﻫﻤﭽﻴﻦ
دﻳﮕﻪ ﻣﻬﻢ ﻧﻰ ﭘﺸﺘﻢ ﭼﻰ ﺑﮕﻰ ﭘﺸﺖ ﺧﻄﻴﺘﻪ ﻛﻰ ﭘﺸﺖ ﻛﺮدی ﺑﻪ ﻛﻰ
ﺑﻪ ﻣﻨﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ روش واﻳﺴﺎدم اﮔﻪ ﭘﺸﺘﺖ ﺑﺪ ﺗﻮ ﮔﻔﺖ ﻫﺮ ﻛﻰ
ﻣﻨﻰ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ رﻓﺘﻨﺘﻢ آرزوم اﻳﻨﻪ ﻛﻪ ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﺷﻰ

 https://musicdel.ir/single-tracks/309738/



همه چیز درباره سندرم خستگی مزمن
نویسنده : donya تاریخ : سه شنبه 2 مرداد 1403

 

سندرم خستگی مزمن (CFS) یا آنسفالومیلیت می‌الژیک (ME)، یک بیماری پیچیده و اغلب ناتوان‌کننده است که با خستگی شدید و مداوم مشخص می‌شود. این خستگی با استراحت بهبود نمی‌یابد و می‌تواند فعالیت‌های روزانه را به‌شدت مختل کند.

 

 

علائم سندرم خستگی مزمن

‌علائم CFS بسیار متنوع است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. علاوه بر خستگی عمیق و مداوم، علائم شایع دیگر عبارتند از:

  • ‌خستگی مفرط پس از فعالیت بدنی یا ذهنی (PEM): این علامت بارز CFS است که در آن حتی فعالیت‌های جزئی می‌تواند منجر به خستگی شدید شود که ممکن است روز‌ها یا هفته‌ها طول بکشد.
  • اختلالات خواب: بی‌خوابی، خواب غیرترمیم‌کننده و احساس خستگی پس از بیدار شدن از خواب.
  • مشکلات شناختی: مشکل در تمرکز، حافظه و تفکر (مه مغزی).
  • درد عضلانی یا مفصلی: درد منتشر و بدون علت مشخص.
  • سرگیجه: به‌ویژه هنگام تغییر وضعیت از حالت درازکش یا نشسته به ایستاده.
  • سردرد: سردرد‌های جدید، متفاوت یا شدید‌تر از قبل.
  • حساسیت به نور و صدا: تحمل کم‌نسبت به نور و صدا.
  • مشکلات گوارشی: مانند سندرم روده تحریک‌پذیر.

 

علل سندرم خستگی مزمن

‌علت دقیق CFS هنوز ناشناخته است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است ترکیبی از عوامل مختلف در ایجاد آن نقش داشته باشند، از‌جمله:

  • ‌عفونت‌های ویروسی: برخی از افراد پس از ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند مونونوکلئوز عفونی دچار CFS می‌شوند.
  • اختلالات سیستم ایمنی: برخی شواهد نشان می‌دهند که سیستم ایمنی افراد مبتلا به CFS ممکن است به طور غیرطبیعی فعال باشد.
  • عدم تعادل هورمونی: اختلال در هورمون‌هایی که سطح انرژی را تنظیم می‌کنند می‌تواند در ایجاد CFS نقش داشته باشد.
  • عوامل ژنتیکی: به نظر می‌رسد برخی افراد ممکن است استعداد ژنتیکی برای ابتلا به CFS داشته باشند.

 

تشخیص سندرم خستگی مزمن

‌تشخیص CFS معمولا بر اساس معیار‌های بالینی خاصی انجام می‌شود که شامل سابقه پزشکی دقیق، معاینه فیزیکی و رد سایر بیماری‌های احتمالی است. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص قطعی CFS وجود ندارد، اما ممکن است آزمایش‌هایی برای رد سایر بیماری‌ها انجام شود.

 

درمان سندرم خستگی مزمن

‌هیچ درمان قطعی برای CFS وجود ندارد، اما درمان‌های مختلفی می‌توانند به مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند. این درمان‌ها عبارتند از:

  • ‌تغییر سبک زندگی: مدیریت فعالیت‌ها، تنظیم برنامه خواب و تغذیه سالم.
  • درمان شناختی رفتاری (CBT): کمک به تغییر الگو‌های فکری و رفتاری که می‌توانند علائم را تشدید کنند.
  • دارودرمانی: برخی دارو‌ها ممکن است برای مدیریت علائم خاصی مانند درد، اختلالات خواب و افسردگی تجویز شوند.
  • فیزیوتراپی: کمک به بهبود قدرت، استقامت و عملکرد فیزیکی.

 

زندگی با سندرم خستگی مزمن

‌زندگی با CFS می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با مدیریت صحیح علائم و حمایت مناسب، بسیاری از افراد می‌توانند زندگی پربار و رضایت‌بخشی داشته باشند. مهم است که در مورد بیماری خود اطلاعات کسب کنید، با پزشک خود همکاری کنید و از شبکه‌های حمایتی استفاده کنید.

در نهایت می‌توان گفت که سندرم خستگی مزمن یک بیماری واقعی و جدی است که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی فرد داشته باشد. با‌این‌حال، با تشخیص و درمان مناسب، می‌توان علائم را مدیریت کرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. شما میتوانید برای پیدا کردن بهترین روانشناسان شهر خود به وب سایت روانشناس نوین مراجعه کنید .




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.